Förutom ledning och stimulans och en undervisning som motverkar funktionsnedsättningens konsekvenser (SFS 2010:800) finns det enligt skollagen två former av stödinsatser: extra anpassningar och särskilt stöd.
Extra anpassningar:
Om det inom ramen för undervisningen, genom användning av ett nationellt kartläggningsmaterial eller ett nationellt bedömningsstöd, resultatet på ett nationellt prov eller uppgifter från lärare, övrig eller uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller, och inte annat följer av 7 §, ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen. Stödet ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i dess helhet, om det inte är uppenbart obehövligt. (SFS:2010:800)
Extra anpassningar är en mindre ingripande stödinsats som normalt går att genomföra för lärare och övrig skolpersonal inom ramen för den ordinarie undervisningen. Extra anpassningar dokumenteras i de årskurser där skriftligt individuella utvecklingsplaner utarbetas. I andra årskurser där eleverna får betyg beslutar rektorn hur extra anpassningar ska dokumenteras. Det behövs inga formella beslut för att göra extra anpassningar. Extra anpassningar ska inte skrivas in i åtgärdsprogram.
Särskilt stöd:
Om det inom ramen för undervisningen, genom användning av ett nationellt kartläggningsmaterial eller ett nationellt bedömningsstöd, resultatet på ett nationellt prov eller uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller, trots att stöd har getts i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt 5 §, ska detta anmälas till rektorn. Detsamma gäller om det finns särskilda skäl att anta att sådana anpassningar inte skulle vara tillräckliga. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds. Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt.
Syftet med att starta en utredning är att skolan ska skaffa sig relevant underlag för att fatta beslut om vilket stöd eleven behöver för att uppnå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller utvecklas i riktning mot kunskapsmålen i läroplanen. Om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller hon ges sådant stöd. Stödet ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i dess helhet, om det inte är uppenbart obehövligt. (SFS:2010:800)
Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär som normalt inte går att göra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Om en utredning av en elevs behov av särskilt stöd visar att eleven är i behov av särskilt stöd ska ett åtgärdsprogram utarbetas. Vårdnadshavare och elev som fyllt 16 år kan överklaga åtgärdsprogrammet om de upplever att åtgärderna inte motsvarar det stöd eleven behöver. Åtgärdsprogrammet ska dokumenteras och innehålla underlag som visar elevens behov av särskilt stöd. Som underlag används utredningens pedagogiska bedömning. Dessutom ska åtgärdsprogrammet innefatta konkreta och utvärderingsbara åtgärder som kopplas till de kunskapskrav eleven minst ska uppnå eller kunskapsmålen i läroplanen. Ju tydligare och konkretare åtgärderna är, desto lättare är det att följa upp arbetet och effekterna av åtgärderna.
Ledning och stimulans
Ledning och stimulans kopplar jag samman med tillgänglighetsarbete. Jag tänker att vi lärare behöver identifiera elevernas styrkor och svårigheter. Liksom framgångsfaktorer och utmaningar på skol- grupp- och individnivå för att veta hur vi kan utveckla arbetet med att leda och stimulera. Alla barn och elever ska kunna tillgodogöra sig utbildningen och vara delaktiga i sitt lärande. Det medför att undervisningen behöver varieras och utformas med olika metoder och stödstrukturer. Det är ett komplext uppdrag som ställer krav på att lärare samarbetar och använder sig av sina pedagogiska kunskaper och erfarenheter.
För att inte hamna i situationer där enskilda elever blir i behov av extra anpassningar är det av stor betydelse att skolor utvecklar tillgängliga lärmiljöer. För att kunna skapa en tillgänglig skola behöver verksamheten ta hänsyn till barnens och elevernas olika behov i den pedagogiska, sociala och fysiska lärmiljön.
Hur kan vi ändra fokus från extra anpassningar till ledning och stimulans? Det finns säkert många svar på frågan. Jag tänker att frågan behöver undersökas och underfrågor utformas i ett systematiskt och organiserat samarbete mellan pedagogisk personal, elevhälsan och rektorer.
- Vad kännetecknar undervisning i förskolan/skolan?
- Hur skapar vi undervisning som leder och stimulerar elevernas olika behov och förutsättningar?
- Vad behöver vi veta mer om för att kunna leda och stimulera?
- Vad behöver vi kartlägga och analysera för att få kunskap om vad som behöver planeras och utföras inom ledning och stimulans?
- Hur ser det ut när lärandet fungerar för eleverna?
- Vad ser vi för framsteg?
- Vad bidrar till lärande och utveckling inom den pedagogiska-, sociala och i den fysiska lärmiljön?
Verksamhetens tillgänglighetsarbete blir mer genomarbetat när all personal i samarbete med rektor byter riktning från ett alltför stort fokus på åtgärdande insatser mot ett övergripande förebyggande och främjande arbete på skol- och gruppnivå. Möjligheterna till att få fram långsiktiga lösningar ökar i takt med att arbetet påbörjas i tidiga åldrar, mot barn i förskoleåldern och mot elever i de lägre åldrarna på grundskolan. Tidiga insatser som stärker elevernas hälsa och lärande bidrar också till en samhällsekonomisk vinst.
Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att i arbetet med att skapa tillgängliga lärmiljöer finns alltid utrymme för att byta riktning från åtgärdande till ett mer främjande och förebyggande perspektiv. Den pedagogiska, sociala och fysiska miljön kan formas på så sätt att behoven av extra anpassningar och särskilt stöd minskar. Våra pedagogiska perspektiv och erfarenheter i ett systematiskt samarbete kommer vara betydelsefullt i detta komplexa och viktiga arbete.
Vilket bra inlägg där du beskriver betydelsen med begreppen ledning och stimulans, anpassningar och särskilt stöd.
Bra att du även tog upp vikten av tidiga insatser från förskoleåldern. Något som jag tycker inte alltid tas upp i diskussioner inom skolan.
Bra skrivet. Vi har under många år pratat väldigt mycket om extra anpassningar och särskilt stöd och inte alls så mycket om ledning och stimulans som ju är basen. Många av de insatser som ges som extra anpassningar kan ”flyttas ner” till ledning och stimulans och ges till alla för att öka tillgängligheten.
Hej! Ursäkta mitt sena svar.
Tror som du skriver att det är betydelsefullt att samtala om vad som kan bli ledning och stimulans.
Det blir lättare för oss att utveckla tillgängligheten och vår yrkesroll om vi får möjlighet att systematiskt samtala om detta:)
Ha en fin dag/Maja
Hej
Tack för ett tydligt och bra inlägg. Hoppas du ser och kan svara även om det var ett tag sedan du skrev detta. Jag hamnade i ett dilemma idag när vi pratade om extra anpassningar kontra ledning och stimulans i kollegiet. Jag försökte förklara hur vi genom att tänka ledning och stimulans för alla kan minska extra anpassningar. Det fick starka reaktioner pga, som jag upplevde det, att lärarna hävdade att de när eleven ska gå vidare till en ny skola, måste de kunna redogöra för de extra anpassningar eleven fått och då kan det inte vara ledning och stimulans…Hur ska jag bemöta det tycker du? Det kan kännas lite snurrigt iom att jag i samma dragning trycker på att extra anpassningar måste dokumenteras i iup..
Med vänlig hälsning, Sara
Hej Sara!
Tack för fin återkoppling.
Jag tänker som du att vissa extra anpassningar som visar på goda effekter och leder till att elever går i riktning mot kunskapskraven eller kunskapsmålen kan utvecklas och bli ledning och stimulans- skolutveckling.
Sådant som gynnar enskilda elevers lärande och utveckling kan gynna fler elever. Undervisningsstrategier som riktas mot en enskild elev kan visa på goda effekter även för fler elever i deras lärande och på så sätt bli en generell undervisningsstrategi som sker i den vardagliga undervisningen – en insats som kan övergå till att vara ledning och stimulans.
Utifrån din fråga tänker jag att din kollega tänker på överlämning av uppgifter vid övergång mellan skolformer (SFS 2010:800).När en elev i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan övergår från skolformen till en annan skolform eller byter skolenhet inom skolformen ska den skolenhet som eleven lämnar till den mottagande skolenheten överlämna sådana uppgifter om eleven som behövs för att underlätta övergången för eleven, om det inte är obehövligt (SFS 2010:800). Överlämningen ska bidra till att eleven får sina behov tillgodosedda. Vilka uppgifter som ska överlämnas till den nya skolan styrs av elevens behov. Skolan som lämnar över eleven behöver nogsamt göra en bedömning av vilka uppgifter som är lämpliga att överlämna och säkerställa att uppgifterna utgår från målen i utbildningen så att övergången ska underlättas. Det kan till exempel handla om uppgifter om elevens kunskapsutveckling och stödinsatser. Läs mer om detta på Skolverkets hemsida. Följ gärna länk: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/overlamning-vid-skolbyte
Som du skriver ska extra anpassningar dokumenteras om en elev får stöd i form av extra anpassningar, i elevens skriftliga individuella utvecklingsplan, i de årskurser där en individuell utvecklings plan utarbetas.
Hoppas att det löser er för er. Vi kanske hörs så snart igen.
Ha en fin dag/Maja